Magamról

A tanítás módszerei, koncepciója

Közel huszonöt évi aktív tánctanítással a hátam mögött egyértelműen azt állítom, a tánctanár feladata nem merül ki abban, hogy megmutatja, “így kell csinálni”, és ezt másolja le a tanítvány, ahogy tudja. A tanítás sikerének kulcsa, ha lényegre törően és tömören el tudjuk magyarázni, mit miért kell hogyan csinálni. Ehhez alkalmazni kell a legkülönbözőbb féle magyarázatokat, megérteni és megértetni, hogy az adott emberi anatomia mellett a fizika törvényeit is tekintetbe véve, hogy praktikus és működőképes egy-egy mozdulat illetve tánctechnika. Másrészt minden ember különböző, a tanárnak rá kell érezni, hogyan vezessen rá bárkit az éppen tanított dolog megértésére és megérzésre. Ehhez gyakran kell tudni újabb és újabb nézőpontból elmagyarázni ugyanazt a dolgot, vagy akár a már bevált számos rávezető gyakorlat helyett ott élőben egy újabbat és személyreszabottabbat improvizálni.

negykezesEzeknek a tanítási módszereknek a fejlesztése természetesen sosem érhet véget. Miközben nagyon sok jó módszer kristályosodott ki az első években óráról órára és tanfolyamról tanfolyamra finomítva azok részleteit, óriási segítség volt, amikor én magam is egy kezdő bőrébe kellett bújjak. Elkezdtem zongorázni tanulni, és akkor láttam csak igazán, pontosan milyen is az, ha valami újat tanulunk, hogy ami a tanárnak pofonegyszerű, azt mekkora koncentrálás mellett sem tudjuk kapásból jól megcsinálni. Rávezetett, mennyire sok türelem, és jól átgondolt célirányos gyakorlás kell egy új technika elsajátításához. Nagy szerencsémre egy harminc éve aktívan tanító, Nagy László díjas tanár keze között figyelhettem meg a hatékony, de ugyanakkor élvezetes tanítás módszereit. A következő években az ő hosszú idő alatt bevált technikáinak nagyon nagy részét sikerült beépítenem a saját tánctanítási módszereim közé. Érdekesség, hogy mennyire ugyanazok a profi tanítási módszerek segítségével lehet jól tanítani akár zongorát, akár táncot, teniszt, angol nyelvet, bármit…

Életrajz

overswayTáncos pályafutásomat egy kis budai tánciskolában kezdtem, ahonnan körülbelül egy év után egy versenytáncklub berkeibe vezetett az út. Több év aktív versenyzés után kezdtem el magam is tanítani, és elég hamar rájöttem, hogy miközben csinálni is természetesen nagyon jó dolog, mégis szinte jobban élvezem, ha másoknak adhatom át az élményt.

A következő években a legkülönbözőbb területeken merültem bele a tánctanítás rejtelmeibe. Társastánc-tanfolyamoktól kezdve, seregnyi szalagavatótánc betanítása mellett fejlesztettem egyre alaposabban a magántánctanítás módszereit. Sok év tapasztalata, hogy legalább annyira élvezetes dolog megtanítani egy kezdő pár élete első lépéseit (és látni az arcukon az élményt, amit az első pár levezetett lépés jelent), mint az, amikor versenytáncos tanítványaim nyerték sorban a versenyeiket (jobban izgultam értük a parkett széléről, mint annak idején a saját versenyeimen… :))

Hat-hét évnyi intenzív tanítás után egy barátommal megálmodtuk és megalapítottuk Budapest egyik legnagyobb tánciskoláját, a Hölgyválasz Táncstúdiót. Itt azóta is aktívan tartok társastánc-tanfolyamokat.

Eközben azért a magánórákat sem hagyom háttérbe szorulni. Saját tapasztalatból is tudom, sokkal könnyebb és hatékonyabb bárminek az elsajátítása, ha személyreszabott magántanítás keretében van alkalmunk rá. (A magánórák előnyeiről itt olvashattok részletesebben…)

tanc2band2Az utóbbi években a sok különböző társastánc közül az argentin tangó került nálam egyre jobban előtérbe. Kevés olyan tánc van, ahol ennyire fontos és jól alkalmazható az improvizálás képessége és a jó vezetés és követés technikája. Egyre jobban beleástam magam a tangó világába, ami természetesen a többi társastánc tanításának a technikáját is kategóriákkal fejlesztette.

Közben, ahogy egyre jobban megfogott ez a tánc, a zenéje talán még annál is izgalmasabb újdonságként kapott el. Éveken át voltam házigazdája és DJ-je az akkori egyik legnagyobb és legnépszerűbb milongának (tangóestnek), míg végül szert tettem egy bandoneonra, elkezdtem megtanulni játszani rajta, és alapítottam egy autentikus argentin tangó zenekart is. Pár évvel később egy kisebb tangó trió, a DiverTango is összeállt, ahol egy egyedi színezettel, de közben autentikusan szólalnak meg a tangó aranykorának legismertebb slágerei.

ptz

Azóta a Pesti Tangózenekar 17 , a DiverTango trió pedig 12 éves pályafutást tudhat már a háta mögött, egyre gyakoribb vendégei vagyunk egyrészt a hazai milongáknak is, illetve az utóbbi években rangos külföldi tangófesztiváloknak is.

Nagy szerencse, ha egy tánctanárnak alkalma nyílik egy hangszeren komolyan megtanulni játszani, és éveken át egyre jobban elmélyülni egy kifejezett tánczenének a megszólaltatásában. Ahogy a figyelem nagyban összpontosul, hogy az adott zene táncolásra minél alkalmasbb és élvezetsebb legyen, jelentősen megváltozik, ahogy mi magunk mozgunk bármilyen más zenére is, illetve, hogy mindez hogyan tanítható és éreztethető meg tanítványainkkal.